Cypern

Vänner & Familj, Resor

Då har vi landat på Svensk mark!
Ååh vilken underbar resa vi har haft! 😍
Vi bokade denna resan genom ett jättebra erbjudande så vi hade all inclusive och inbokade bussresor varje dag.
Det var otroligt lyxiga hotell vi fick bo på!
Det första vi kom till var Salamis Bay Hotell som ligger nära staden Farmagusta.
Denna resa gick till Norra Cypern, alltså den turkiska sidan av ön. Det var roligt att få uppleva något som inte var så turistigt 🌴
I detta första hotellet vi var på var det extra lyx då det ingick en hel spa-avdelning i all inclusive-priset som vi kunde hänga i när det var lite molnigare 🙏🏼
Det blev även en tur in till city under en dag då det var molnigt. Vädret var inte lika soligt nu som det är om man hade åkt mitt på sommaren, så under denna resa fick vi även uppleva miljön och städerna och inte bara ligga och sola, så en lagom blandad resa! 😍☀️

Inne i Farmagusta besökte vi även en stor fästning som sträcker sig över nästan hela staden. Med små söta gränder där man kunde köpa fina souvenirer.

Måste säga att hela Norra Cypern var så fint! Alla gator var såna rena och städade och fina planteringar över allt 🦋
Sen fick vi se ”spökstaden” på nära håll. Det är en hel stad som är helt avstängd efter att Cypern krigade med några länder för ca 50 år sedan. Sen dess har hela staden varit helt avstängd. Jättefina strandkuster som är helt orörda och spöklika, jättehemskt att se 😞

Allt här är gamla orörda hotell, så långt kusten sträcker sig 😞👆🏼

Efter 3 dagar på detta underbara, lyxiga hotell vid havet ingick det i resan att vi skulle byta hotell. Vi visste inte innan vilket hotell det skulle vara. Så fick bli en överraskning när vi kom dit.
Nästa hotell hette The Olive Tree Hotel och låg ca 1 timma ifrån vårt första. Detta hotell var också lyxigt men låg uppe i bergen med havsutsikt istället 🌴

Första dagen i denna nya stad Kyrenia var det också väldigt molnigt. Så vi åkte ner på en tur till denna stad för att kika in den.
Vi gick in i en gammal fästning som låg nere vid havet. Där det även fanns ett skeppsmuseum med ett vrak från 300 år f.kr. Riktigt kul att få se detta! ☺️ Vi satt även hela dagen på mysiga restauranger och åt och drack gott och lite shopping hann vi såklart med 👏🏼

Det var en såå mysig dag trots det molniga vädret! Otroligt vackert vid hamnen och jag hade lätt kunnat åka dit alla dagar!
Dagen efter hade vi bokat en båttur på 4 timmar. Blev en riktigt lyckad dag med klarblå himmel, sol och värme ☀️ Och att äta lunchen guppandes ute på medelhavet och sedan ett dopp var inte helt fel 🌴

Der var ca 18 grader i vattnet, men det var såå skönt när man väl hade hoppat i! 😍
Den sista dagen latade vi oss på hotellet och jag läste ut ännu en Camilla Läckberg!

Vi har haft en jättemysig och lyckad resa! ☀️
Men nu längtar jag faktiskt efter mitt underbara jobb och få börja sminka lite igen och alla härliga rutiner! 😍

Och det bästa av allt, hemma sitter min älskade skatt och väntar på mig ❤️❤️❤️ Som jag har saknat honom!